Ops! Här var det tomt!

8 Steg för att komma på intervju

Idag är det svårt att få sitt dröm jobb då konkurensen är stor. Innan du läser stegen vill vi ge dig perspektiv på hur viktigt det är för just dig att optimera och framställa en professionell profil till just det arbetet du söker idag.

Visste du att en rekryterare i genomsnitt spenderar 6 sekunder på ett CV? Din ansökan sorteras i digitala staplar med andra sökande. Rekryterare tittar inte bara på dina tidigare erfarenheter, dem tittar på helheten. Genom att se hur du skriver ditt CV och personliga brev så bedöms du som person. Rekryterare tittar på hur mycket tid du lagt på din profil som du skickat in, ifall det är något mass producerat CV eller om det är specifikt till dem. Organisatoriskt tittar rekryterare redan i din ansökan om du har en chans att komplettera gruppen du kommer jobba i eller om du passar in i deras arbetsmiljö. För att ge dig största möjliga chans att komma på en intervju så vill vi på Cvcreation ge dig våra 10 steg för ett lyckat CV och personligt brev.

1.Baktanken med ett bra CV:

Ditt CV och personliga brev handlar inte om din historia, det är en försäljningsprocess. Du säljer in dig själv till företag och dina konkurenter är andra som söker till samma jobb. Liknande när du köper en produkt så ska specifikationerna vara tydliga och direkta av att du köper produkten. Ett CV och PB ska betona dina bästa egenskaper och övertyga varför du är den rätta.

2.Innan du skriver din professionella profil:

Innehållet av ditt CV och pesonliga brev ska bestå av en djupare analys av ditt nya dröm jobb. Profilen du skriver ska vara lämplig för situationen och arbetsplatsen. Ett bra CV återger inte bara arbetsgivare eller vad du har gjort tidigare. Börja med att besöka arbetsgivarens hemsida ofta och följ organisationen på sociala medier. Leta efter prestationer och genombrott dem lägger fokus på inom organisationen. Vilket språk använder dem för att beskriva deras prestationer? Använder dem ord som ”team-building” eller ”lagspelare”? Dessa nyckelord och språk kan du sedan använda taktiskt i ditt personliga brev.

Liknande en produkt som är skapad för att fylla kunders behov så behöver du analysera organisationens behov. Deras behov hittar du genom att noga läsa igenom jobbannonsen. Studier visar att du behöver minst 70% av jobbets krav för att ha en chans till att komma på ingervju.

Kolla igenom ditt nätverk, känner du någon inom samma bransch?  Eller inom organisationen du söker jobbet på? Kontakta dem för en konversation, eller ännu bättre en fika.

3.Det handlar inte om dig:

Ditt CV är ingen plats för att skryta, ditt CV ska vara tillämpat till vad organisationen behöver. Tänk på att det oftast inte är en person som senare har något att tycka till om, det är oftast en hel grupp som kommer om åsikter om just din professionella profil. I ditt CV och personliga brev behöver det vara en röd tråd om din berättelse och den behöver tillämpas utifrån organisationens behov och inte dina.

4.Finns tre metoder att bygga upp sitt CV och personligt brev:

Kronologiskt, funktionell eller en kombination av dem båda. Olika tillfällen kräver olika strukturer.

Kronologiskt: Är den mer traditionella modellen av ett CV. Det bygger på att du skriver upp din erfarenhet utifrån tidigare jobb, utbildning och inom vilken tidsram. Korta förklaringar om vad varje erfarenhet, inga större beskrivningar om åstadkommande. Denna modell används främst när man söker jobb inom samma sektor som innan eller inom juridiska och akademiska jobb. Fördelar med denna typ av modell är att det är lätt att följa det du gjort och vad du har att erbjuda för kompetens. Nackdelar är att du inte kan påvisa vad du är absolut bäst på.

Funktionell: Denna typ av modell uppbyggnad är lämpad till att byta karriär. Du skriver redan i början av ditt CV och personliga brev om dina absolut starkaste sidor samt dina åstadkommande. Detta för att visa vad du har att erbjuda till företaget och hur du kan komplettera deras behov inom organisationen. Fördelar med denna modell är att det hjälper dig nå ditt nya mål eller din nya riktning i karriären. Nackdelar med denna modell är att det inte är lätt för den som läser din profil att förstå vad du gjort specifikt inom varje enskild erfarenhet.

Kombinationen: Här skriver du (som vi på CVcreation rekommenderar) med båda modellerna i en och samma profil. Detta tar lite längre tid men det är kraftfullt. Du skriver ett CV i kronologisk ordning och berättar kort om erfarenheten, genom att berätta det som du gjorde bäst och vad du kan ta med dig från den erfarenheten. Fördelarna med att skriva på detta sätt är att det maximerar dina bästa sidor med att underlätta för organisationen vad du faktiskt har gjort. En nackdel brukar vara att ditt CV och personliga brev kan bli något längre, det är något vi tänkt på här på CVcreation och där med får du med det bästa av dig i din profil.

5.Den nya organisationen:

När du byter organisation eller är helt ny ut på arbetslivet finns det saker du behöver tänka på kring organisationen du söker till. Du behöver i ditt personliga brev berätta varför du söker just till denna organisation och vad som får dem att vara organisationen du vill arbeta för. Det kan handla om allt från deras organisations mål till geografiska plats.

6.I dem bästa professionella profilerna så finns det två sektioner.

Första är där du berättar om dina åstadkommande och andra är saker som kan påvisa dem. Detta kan vara den avgörande faktorn till vad som får just dig att komma på en intervju före andra. Detta kan påvisas genom referenser, diplom, betyg, priser, publikationer etc.

7.Gör ditt CV attraktivt

detta är en viktig del då det är flera som söker samma position som dig och du behöver sticka ut. Samtidigt som du behöver sticka ut behöver det vara behagligt för rekryteraren att gå igenom ditt CV, så att använda en skrikrosa färg är inte alternativet bara för att synas. Ditt CV speglar även hur mycket energi och tid du lagt på ditt CV. Tänk på vilken typ av typsnitt du använder, färger, format, filnamn, layout ja listan är lång.

8.Checklista:

Sälj in dig själv

Se vad organisationen behöver

Berätta varför dem är dit du vill

Ändra alltid ditt CV och personliga brev utifrån organisation du söker till

Använd nyckelord från organisationen

Visa dina bästa sidor men även din erfarenhet

Ta med saker som kan påvisa dina åstadkommande

Använd korta och konsista meningar

Undvik att berätta varför du lämnar ditt nuvarande jobb om du har något.

Skriv inte kvantitativt tänk kvalitativt

Använd inte flertalet adjektiv i en och samma mening

Läs deras jobbannons noga (helst 5 gånger)

Ta inte med vad du får i lön idag eller vad du vill ha för lön när du söker

Ta inte med all information om dig bara för du är stolt över den, låt viss information kvarstå till intervjun eller om frågor om detta kommer upp

Tillbaka

share on